Postskriptum
Nu i efterskott har jag har försökt placera mina högtalare
optimalt i lyssningrummet. Detta har jag gjort genom att flytta högtalarna och
sedan lyssna, flytta - lyssna, flytta - lyssna... Om högtalarna är för långt från väggarna
blir ljudet vassare och basen svagare. Den otrevliga vassheten tror jag att
beror på rummets akustik, jag har tjocka tegelväggar omkring mig. Tack och lov
gick det att finna en bra placering, där ljudbilden var angenäm med både bredd
och djup. Nu när högtalarna är inspelade visar de verkligen vad de går för.
Ljudbilden är STOR och mycket detaljerad - varm och behaglig, med en kraftig
och tydlig bas. Den mänskliga rösten låter naturlig, en egenskap som jag
pesonligen värdesätter högt. Ljudet grumlas inte, varken i basen eller diskanten, det är bra
balans i ljudbilden trots att man spelar krävande musik på hög volym. Tornen
och baslådan spelar bra ihop. Inga lådresonanser!
Jag tror faktiskt att min konstruktion slår det
mesta som ljuder? Att konstruera bättre högtalare än fabriksbyggda kan
vara mycket svårt om man väljer att följa de konventionella principerna.
Kommersiella högtalartillverkare kan vanligen göra ett bättre delningsfilter
än en hemmabyggare, som saknar de resurser som behövs. Att slå proffsen på
deras "hemmaplan" är svårt.
Om det ska lyckas tror jag att man inte får tänka
konventionellt och att "Pythagoras principer" är en god ledtråd.
Mina Visaton element valde jag för att de har en relativt jämn frekvenskurva
över ett stort frekvensområde. Diskanterna var textilkalotter som också
spelar relativt lågt ner. Min tanke var att låta elementen spela och ingripa så
litet som möjligt. De fina nyanserna som jag vill höra finns i musiken och om
cd-spelaren får ut dem ska förstärkaren endast (just det!) förstärka
signalen och högtalarna återge ursprunget. Man ska inte tro att man med många
komponenter i ett filter tillför musiken något (önskvärt), snarare tar
man bort viktig information (mikrodetaljerna).
Dessutom är det möjligt att konstruera bättre lådor än de flesta kommersiella högtalare har. Jag är mycket nöjd med betongen. Det gör inget att betongen och vissa ojämnheter är synliga, högtalarsystemet är ett konstverk - en skulptur och inget plastvidunder som aldrig berörts av mänskohand! Jag hade i början tänkt slipa och jämna betongen och sedan utföra (måla) en marmorering på alla delar - tack och lov sade min hustru att "om det är betong så ska det väl likna betong och inte marmor" - så fick det bli.